To, že Generace Z přebírá svět je jasné a nevyhnutelné. Tito mladí lidé jsou zcela odlišní od předchozích generací a pochopení faktorů, které formují jejich životní postoje, je pro nás v kreativním průmyslu klíčové. Například, generace, které dospívaly během vysoké inflace, měly silný odpor k rostoucím cenám, zatímco ti, kteří prošli hospodářskou krizí, mají silnější tendenci vyhýbat se investování na akciových trzích.
Generace Z je nebývale bohatá a její ekonomická síla již dávno ovlivňuje trh. I ten pracovní…
Předchozí generace byly v této fázi života výrazně chudší a oproti Mileniálům či Baby Boomers, kteří vnímali práci jako privilegium, považují Zoomers práci za své právo a upřednostňují osobní pohodlí a flexibilitu. Tato rozdílnost se odráží i v kultuře, resp. na hitech, které frčí. Zatímco Britney Spears vybízela ve svém hitu „Work Bitch“ (2013) k tvrdé práci, Beyoncé v roce 2022 zpívá ve skladbě „Break my soul“ o opuštění práce kvůli lepším podmínkám.
Zoomers v práci – hodně koláčů za méně práce
Mladí lidé dnes vyrůstají v naprostém blahobytu a dokonale těží z trhu, na kterém poptávka převyšuje nabídku. A možná právě to může mít za následek, že nejsou tak podnikaví a motivovaní jako generace před nimi. Například pouhé 1,1 % Zoomers v EU má vlastní byznys, oproti vyšším číslům u Mileniálů a Baby Boomers. (zdroj The Economist)
To samé se týká inovací, startupů a patentů. Podle Forbes bylo koncem roku 2000 na světě více než 1 % miliardářů mileniálů. Zoomers je oproti tomu méně než 0,5 %. Kolik jmen typu M. Zuckerberg vás napadne mezi GenZ? A když už jsme se bavili o hudebním průmyslu, tak v roce 2008 vyprodukovali (podle Billboard Hot 100) Mileniálové 42 % všech hitů, o patnáct let později jich je pouhých 29 %.
Jak dlouho vydrží ekonomické výhody?
To nikdo neví, ale historie ukazuje, že mladí lidé jsou během ekonomických krizí zasaženi nejvíce. A právě v takových chvílích se ukáže, jaký dopad má jejich přístup k práci nejen na jejich kariéru, ale hlavně na celou společnost. Jonathan Haidt ve své knize „The Anxious Generation“ poukazuje na to, že Zoomers tráví s přáteli denně maximálně 38 minut, což je méně než u předchozích generací. Upozorňuje, že tato generace je definována svými úzkostmi a slabými sociálními vazbami, což může výrazně ztížit jejich adaptaci v náročných časech. Možná ale, že právě na takový impulz jejich kreativita teprve čeká.
Každodenní výzvy v kreáči
V naší branži často nemáme na výběr – kreativní práce vyžaduje neustálé nasazení a inovace. Generace Z ale vyrůstá v absolutní prosperitě a s neomezenými možnostmi vybírat z výhodnějších, resp. volnějších podmínek, a to může být problém. Ze stran zaměstnavatelů už se ozývá, že tento přístup začínají vnímat jako problém. Historicky byly stres a tlak klíčovými faktory pro nejlepší výkon a na nich stojí celý vývoj lidstva. Co je tedy booster nebo brzda?
Jaké jsou vaše zkušenosti se Zoomers?