Národ chameleonů. Image České republiky. 

1c9ef1babe2da35c4a4765ac rw 1200 small

Jak změnit vnímání návštěvy naší země, aby šlo o více než jen rychlou zastávku na cestě Evropou?

Iluze jednoduchosti

Budování image země nesmí být o povrchní strategii, prvoplánovém vtípku a plácnutí loga do rohu inzerátu. A před tím, než si zamudrujete, že to je přeci jasné, tak o tom ještě chvilku popřemýšlejte. Protože škody se v takovém případě dá nadělat víc než dost. Na rozdíl od komerčních značek je příběh národa stejně složitý jako DNA ve vašich buňkách. Má mnoho vrstev a když minete, tak v lepším případě bude taková práce bude příliš reklamní, předvídatelná a plochá. V horším případě vytvoříte pokřivený obraz o celé zemi a lidech, kteří v ní žijí. To už ale dělají někteří politici, ne? Při tak významném úkolu by mělo jít především o vytvoření kulturně-emocionální mostu. Od lidí, kteří tu žijí a hodnotě, kterou návštěva u nás dokáže vnést do životů lidí, kteří se rozhodnou přijet.

Národ není povrchní rádoby chytlavý headline

Pamatujete si poslání státu Izrael, coby „bezpečného přístavu“? Není jen nějakým místem; je ztělesněním tisíciletí bojů o svobodu a bezpečí celého národa. A co takhle Francie, kterou Král Slunce prohlásil za světovou výkladní skříň luxusního zboží a jídla? Kde tedy může Česká republika vzít svůj nárok na slávu? Pivo, folklor, zámky, Kafka? Tak určitě, ale příběh země by měl nabízet trochu víc než jen turistický seznam na odškrtnutí.

České dilema

Jsme jako chameleoni. Malý národ zastrčený v srdci Evropy, měnící barvy, aby přežil v průběhu věků. Byli jsme strategickou křižovatkou, ale zároveň také tuláky ve svém vlastním domě. Stále se hledáme. Možná je právě toto náš příběh – milí ale trochu odtažití lidé, kteří byli nuceni se přizpůsobovat, kteří sami hledají svou vlastní cestu. A hele, proč nezmínit, že za pouhé čtyři dny může návštěvník ochutnat esenci tohoto mnohotvárného národa? (podle výzkumů se totiž Česká republika ukazuje jako ideální destinace na prodloužený víkend)

Abyste našli zlato, musíte kopat hluboko

Obecně se reklamní kampaně centrál cestovního ruchu drží až příliš často klišé. „Přijeďte na pláže, objevte nečekané kulturní zážitky…“ – kolikrát jsme to už všichni viděli a slyšeli? Nudáá. Aby taková reklama vynikla, musí jít tvůrci opravdu hluboko. Co nabízíme, co nikdo jiný nedělá? Jaká je naše duše? Co nikdo jiný nemá? Není tím řešením naše bohatá historie, a hlavně náš až neuvěřitelný instinkt pro přežití nebo skutečnost, že jsme viděli impéria přicházet a odcházet, a že přesto všechno jsme stále tady, jako důkaz přizpůsobivosti, ale zároveň nezdolnosti a inovátorství? Od uměleckého odkazu Alfonse Muchy až filozofii Václava Havla, která měnila svět.

Pro vybudování image národa jsou nezbytné

Autenticita.
Jasné prohlášení, co reprezentujeme. Není to nečekaný výprodej.
Emoce pokaždé zvítězí nad logikou, ale pravdivost a relevance ukotví obojí.
Zprostředkovat zkušenost. Ať se návštěvník cítí jako Čech, i když na přijede jen krátký pobyt.

Abychom dokázali pozvednout image našeho národa, musíme nejprve najít odpověď na otázku: V čem je český příběh jedinečný? Odpověď by mohla stát nejen základem pro marketingovou kampaň, ale i pro to, jak svět chápe a čeho si váží na naší zemičce ležící v srdci Evropy.