Kdy jste naposledy přišli s nějakou kreativní myšlenkou? Dnes ráno, včera, minulý týden, před měsícem nebo vloni? Co to bylo? Co vás vedlo k tomu, že jste byli kreativní?
Pravdou je, že ve většině činností, které člověk vykonává, není potřeba být úplně kreativní, a to je také důvodem, proč nám naše návykové vzorce neustále vytváří jakési mentální zámky a klece. Ty je ale dobré se naučit překonávat a obcházet. A to se týká i „kreativců“ – věřte mi, ti jsou velkými mistry v uzamykání se v určitém formátu.
Obecně existují dva dobré důvody, proč být kreativní.
1. Tím prvním je přirozeně změna. Věci se přirozeně vyvíjejí a s každou změnou přichází na svět i nová sada souvislostí a informací. Nové problémy ale není možné řešit starými postupy a všichni se stále přesvědčujeme o tom, že co fungovalo před dvěma lety, dnes už nefunguje. Takže můžeme buď naříkat nad tím, že věci nejsou už takové, jako bývaly nebo využít svého kreativního uvažování a schopností, abychom našli nové odpovědi, řešení a nápady.
2. Druhým důvodem, proč být kreativní, je jistě skutečnost, že je to vzrušující zábava. Kreativní myšlení je jako „sex“ našeho mentálního života. Koneckonců i myšlenky, stejně jako organismy, mají své životní cykly. Rodí se, rozvíjejí se, dozrávají a nakonec umírají. A tak vzniká potřeba přicházet s dalšími a dalšími. Je to nekonečný proces znovuzrozování.
Nicméně ty nejsilnější nás dokážou ohromit a pobavit i po letech. To kreativita, která stála u jejich zrodu je dělá zcela nadčasovými.
Co je to teda kreativní myšlení?
Je to schopnost dívat se kolem sebe – potřebujete rozhled, který vám umožní hledat souvislosti a hrát si přitom s vašimi znalostmi a zkušenostmi. Nejlepší nápady totiž přicházejí z nečekaných míst a téměř vždycky zvenku. Držitel Nobelovy ceny za fyziologii a medicínu Albert Szent-Györgyi řekl, že „Skutečný objev spočívá v tom, že se díváte na stejnou věc, jako všichni ostatní, jen si ale myslíte něco jiného.“
Jen si to vezměte. Přijít s myšlenkou prodávat před volbami barevné vdolky a začít vystupovat jako volební barometr. No, není to geniální?