Když se řekne cirkus, vybavíte si možná klauny, stany, zvířata a akrobacii. Málokoho napadne, že by mohl být cennou lekcí o využití kreativity při hledání strategického směřování značky. Jeden cirkus ale dokázal obrátit scénář tradičního pojetí cirkusu zcela naruby. Cirque du Soleil.
V 80. letech cirkusový průmysl skomíral. Příčinou klesajícího zájmu bylo nejen moře konkurence, která nabízela jedno a to samé, ale i kontroverzní představení se zvířaty.
A do této nepříznivé situace vstoupili Cirque du Soleil a změnili vše od základu.
Eliminace. Inovace. Evoluce.
Odstranili nákladná a kontroverzní čísla se zvířaty a zaměřili se na vyprávění magických příběhů, divadelní propracovanost a ohromující akrobacii. Nehledali způsoby, jak snížit náklady – šlo o vytvoření zcela nového zážitku, nalezení unikátní pozice a identity na přeplněném trhu.
Blue Ocean Strategy.
Místo, aby bojovali o pozici v nasyceném prostředí, spojili světy cirkusu, pouličních umělců s divadlem. Tak si nejen udrželi tradiční publikum, ale získali si pozornost i těch, kteří by jinak strávili večer v opeře. Vytvořili nový tržní prostor, kde konkurence neměla šanci.
Věrnost základním hodnotám.
Přestože Cirque du Soleil odvážně transformovali svůj přístup, dokázali ochránit své kořeny – magičnost ale i lehkost cirkusového ducha. Tato konzistence ve spojení s neúnavnou snahou o dosažení umělecké dokonalosti a kreativita jim získala důvěru i loajalitu publika.
A co si z toho můžeme odnést my všichni, kdo budujeme značky?
Spoléhat se jen na kreativitu reklamy, vzhled nebo upravovat produkt nestačí. Skutečná inovace znamená přehodnocení celého přístupu k vaší kategorii. Cirque du Soleil je dokladem toho, že můžete radikálně změnit pravidla hry, vytvořit si svůj vlastní prostor a zároveň zůstat věrni své podstatě.
Ve světě, kde je většina produktů a služeb jen variací na stejné téma, buďte jako Cirque du Soleil. Proč soutěžit, když můžete trh předefinovat.